دسته بندی

دسته بندی

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دریاچه نمک خور اصفهان

مرز استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی

معرفی دریاچه ارومیه

در مرکز سرزمین عزیزمان ایران، جاذبه‌ای طبیعی و چشم‌نواز به‌نام دریاچه نمک خور قرار دارد که خودش را در قسمت مرکزی تا جنوبی کویر مرکزی ایران گسترانیده است. این دریاچه با 2000 کیلومتر مربع وسعت عنوان بزرگترین دریاچه فصلی نمک ایران را دارد. ارتفاع 707 متر از سطح آب‌های آزاد نیز باعث شده تا این دریاچه جزو کم ارتفاع‌ترین نقاط در فلات ایران به شمار رود. به دلیل همین ارتفاع کم، دریاچه نمک خور را می‌توان یک پلایای منحصربه‌فرد در سطح نیز به شمار آورد. پلایا به زمین‌های کم ارتفاع پوشیده از گل و خاک رس و نمکی گفته می‌شود که زمانی بستر دریاچه‌های خشکیده بودند. این پدیده زمین‌هایی را شامل می‌شود که در حوضه‌های بسته بیابانی قرار دارند و از نقاط اطراف خود کم ارتفاع‌ترند.

اقامت و امکانات

در سفر به دریاچه نمک خور می‌توانید از دیدنی‎‌ها و تفریحات زیر لذت ببرید:

1- پلی گون ها | اشکال نمکین زیبا

تا چشم کار می‌کند کویر است و هیچ‌گونه پوشش گیاهی دیده نمی‌شود؛ اما اشکال نمکین زیبا جای خالی تمام زیبایی‌ها را پر می‌کند و جلوه‌ای خاص را به زمین می‌بخشد. این اشکال نمکی ساختارهای منظم چندضلعی‌اند که به‌صورت شبکه‌ای شکل گرفته و با عنوان پلی گون یا چند ضلعی شناخته می‌شوند. این اشکال در زمستان در اثر مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه در می‌آیند و در تابستان بر اثر شدت تبخیر به رنگ سفید دیده می‌شوند. با کاهش مقدار نمک، پلی گون‌ها سخت و سفت می‌شوند و به هنگام افزایش مقدار نمک پلی گون‌ها حالت شکننده پیدا می‌کنند. ارتفاع اضلاع این‌ اشکال متغیر است و گاهی به 30 سانتی‌متر نیز می‌رسد؛ مساحت آن‌ها نیز حدود یک و نیم مترمربع است.

این پلی گون ها از کجا آمده اند؟
به هنگام بارش باران در منطقه، سیلاب‌های زمین‌های اطراف، به‌سمت دریاچه سرازیر می‌شوند و سطحی از آب دریاچه را در بر می‌گیرند. این آب‌ها به دلیل شوری کویرهای اطراف اشباع از نمک‌اند و هنگامی که به دریاچه می‌ریزند، به دلیل دمای بالای هوا و سرعت زیاد تبخیر، تنها لایه‌ای از نمک، از خود باقی می‌گذارند. اختلاف زیاد درجه حرارت در روز و شب، لایه‌های نمک سطحی را می‌شکند و رطوبت لایه‌های زیرین از میان ترک‌ها و شکستگی‌ها به بیرون نفوذ می‌کند. این رطوبت بر اثر خشکی هوا از بین می‌رود و چند ضلعی‌های نمکی (پلی گون‌های نمکی) سطح دریاچه را می‌پوشانند. البته حرکت لجن‌های سیاه لایه‌های زیرین نیز در این شکل‌گیری ایفای نقش می‌کنند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

فصل سفر

بهترین فصل بازدید از دریاچه، بهار و تابستان است.

بهار و تابستان: آب و هوای معتدل، بازار سفر به دریاچه ارومیه را داغ می‌کند.

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا، دمای هوا به میزان قابل توجهی در منطقه کاهش می‌یابد.

نقشه و مسیر